Wie met zorgen zit en op zoek is naar advies of medeleven, kan vanaf deze week terecht bij de Chathulpdienst Utrecht. Elke dinsdag en donderdag staan getrainde vrijwilligers van 20u tot 23u paraat om de anonieme chatverzoeken te beantwoorden. Dit doen ze via de gebruiksvriendelijke chatapplicatie van Livecom.

De Telefonische Hulpdienst Utrecht, waarvan de chathulpdienst deel uitmaakt, heeft al jaren ervaring met Livecom. ‘Toen we ons in april afsplitsten van een landelijk samenwerkingsverband, aarzelden we niet om de Livecom-applicatie weer in te zetten voor chat,’ zegt directeur Malou Saat. ‘Livecom is een simpele, gebruiksvriendelijke applicatie met een prima interface. Het is fijn dat onze vrijwilligers na amper een uurtje technische instructie kunnen doen waarvoor ze zijn gekomen: mensen met problemen helpen.’

In 2012 voerde de hulpdienst, toen binnen de samenwerking met Sensoor Nederland, ruim 400 chatgesprekken. Veel chatters kunnen hun verhaal gemakkelijker typen dan dat ze hun zorgen bespreken aan de telefoon, denkt Malou. ‘De extra anonimiteit van de computer geeft mensen soms de moed om toch contact op te nemen. Typen dat je verkracht bent – of dat je in jezelf snijdt, of dat je aan zelfmoord denkt – is wat anders dan die woorden in de mond te nemen. En de waarde van het contact is net zo hoog als tijdens een telefoongesprek.’

De chatlogs helpen de Gemeente Utrecht, die de hulpdienst subsidieert, om negatieve – en positieve – trends aan te pakken. ‘Als wij een toename bespeuren van het aantal jonge tieners die lichamelijk mishandeld zijn, kan de gemeente daarop inspelen. Zelf doen we dat ook: toen we merkten dat er steeds meer meisjes ons vonden om het over hun eetproblemen te hebben, schakelden we een hoogleraar in om onze vrijwilligers bij te scholen over dit onderwerp. ’

Op dit moment telt de hulpdienst – naast 80 ‘telefoonvrijwilligers’ – ook 10 ‘chatvrijwilligers’. Dat worden er snel meer: sinds kort wordt chat geïntegreerd in de basistraining. Vrijwilligers worden in 3 maanden voorbereid op zowel telefoon- als chatdiensten. Vanaf december hoopt de Chathulpdienst dus op volle toeren te draaien.