Kerstdineren in uw favoriete restaurant, kan het makkelijker? Het ene topgerecht na het andere, een speelhoekje voor uw kroost, en het grootste voordeel: u hoeft er helemaal niets voor te doen. Betalen, dat is het zo ongeveer.

Dit jaar blijkt die ene plicht echter een plicht te veel. Het gevolg: minder klandizie voor restauranthouders. Het CBL, behartiger van de levensmiddelenbranche, heeft voorspeld dat een half miljoen minder Nederlanders de komende kerstdagen uit eten gaan. Dat brengt het totaal aantal thuisblijvers op maar liefst 13,5 miljoen.

De één zijn brood…
Slecht nieuws voor de restauranthouders, maar een meevaller voor de grootgrutters. Zij zien hun kokkerellende klanten dolgraag komen – zowel off- als online. Vooral C1000 heeft zich dit jaar virtueel goed voorbereid. Tonn van der Laar, interim-ceo van de supermarktketen, wist het al in november: ‘Internet kan de foodretail versterken.’

En jawel: C1000 introduceert nu de ‘C1000-chef chat’, een initiatief bekokstoofd doorAmercom en geserveerd door LiveCom. Onder meer de Telegraaf, RTL Ontbijtnieuws en ‘Evers staat op’ besteedden aandacht aan de campagne.

Chatting chefs
Vanaf vandaag t/m Tweede Kerstdag staat op C1000.nl een team van chef-koks paraat om de kookproblemen van consumenten op te lossen. Want koken is één ding, goedkoken een ander. Menig keukenprins(es) raakt danig in paniek bij het lezen van de volgende zin: ‘Schep de vulling in de buikholte en bind de kalkoen met haakkatoen op.’

Wie zijn schoonmoeder bij de hand heeft, brengt het misschien tot een goed einde. Voor alle anderen geldt: vraag het aan C1000. Vijf uur per dag, zes dagen lang – het antwoord schotelen de koks u à la minute voor.

Veel kookplezier!