De adviseurs van Syntens Direct zitten al een jaar of vijf – waarvan twee via Livecom – ‘aan de chat’. Het aannemen van chatverzoeken is daar uitgegroeid tot een ware sport. ‘Chatten haalt een soort gezonde strijdlust bij ons naar boven,’ zegt projectleider Ed de Groot. ‘Ik kan zonder overdrijven zeggen dat Livecom Chat positief bijdraagt aan zowel de werksfeer als de productiviteit.’

Het chatkanaal is volgens De Groot een ideale aanvulling op de dienstverlening van Syntens, dat zo laagdrempelig (en eventueel anoniem) mogelijk innovatieadvies verstrekt aan MKB’ers. ‘Chatten is een goed begin,’ vindt De Groot. ‘Online bezoekers zijn doorgaans blij verrast dat ze meteen contact krijgen met een deskundige innovatieadviseur. Vaak eindigen ze het chatgesprek met het maken van een telefonische of een face-to-face afspraak.’

In 2011 werden circa 900 chatgesprekken gevoerd. Dat aantal wordt in 2012 ongetwijfeld overtroffen, wat niet alleen te maken heeft met het vinden van de perfect plek voor de chatknop. ‘Het lukt ons ook steeds beter om de aanvragen ook daadwerkelijk te beantwoorden,’ zegt De Groot. ‘In 2011 kregen de adviseurs om de beurt een chataanvraag toebedeeld. Sinds dit jaar gaat de chatbel overal tegelijk. Er zijn gemiddeld vijf adviseurs online, van wie er altijd wel een paar de eerste willen zijn.’

Grinnikend vertelt De Groot, die als projectleider “bovenop de chat” zit en zich “als de chatpolitie” gedraagt, hoe een adviseur laatst met z’n muis zat te hannesen voordat hij wegliep.

–    Wat doe jij nou?!
–    O, niets. Ik zet m’n cursor alvast klaar op de plek waar de chats binnenkomen. Dan kan ik straks zo snel mogelijk klikken!

De adviseur had zich nauwelijks omgedraaid of het bekende gerinkel klonk door de kamer. De Groot: ‘Als een lenige kater sprong hij op die muis om het chatverzoek te accepteren. En jawel, hij was de eerste. Geweldig!’

Twee keer per jaar komen alle adviseurs bij elkaar. Onderdeel van die vergadering is chat: wie heeft bijvoorbeeld de meeste chatgesprekken gevoerd? ‘Laatst stond de teller van nummer één op 100, terwijl de nummer twee slechts 42 keer had gechat. Nou, die voelde de strijdlust opborrelen! “Ik haal jou nog wel in, wacht maar af…” Als projectleider kan ik zo’n proactieve houding alleen maar toejuichen.’ De vrouwelijke adviseurs zijn trouwens de beste chatters, voegt De Groot eraan toe.

Livecom Chat valt bij De Groot dus absoluut in goede aarde. ‘We vinden het een prettige applicatie. Overzichtelijk, makkelijk in te richten, behoeft weinig uitleg. En als projectleider kan ik er alle benodigde statistieken snel uit halen. Een aanrader.’