De Centrale Zorgverzekeraar – beter bekend als CZ – is niet alleen actief in gezondheid, maar ook actief op internet. Vorige week sleepte het bedrijf de WebExcellence-titel in de wacht: CZ.nl wist de websites van alle concurrenten voorbij te streven. Agisweb.nl behaalde de tweede plaats, FBTO.nl sloot de top-drie af.

Dat bleek uit de nieuwste editie van de WebExcellence Benchmark Zorgverzekeringsmarkt, waarvan de resultaten deze week naar buiten werden gebracht. Het onderzoek, jaarlijks uitgevoerd door adviesbureau DCE Consultants, brengt de online performance van zorgverzekeraars in kaart. In de 2007-editie kwam CZ.nl trouwens ook als eerste uit de bus.

Terugval
De onafhankelijke adviseurs constateerden dit jaar dat de kwaliteit van online informatieverstrekking over het algemeen terugliep. De websites van verzekeraars voldoen daardoor niet helemaal aan de wensen van de consument. De kwaliteit ten opzichte van 2007 nam zelfs af.

Zonde. In het rapport valt te lezen dat de website van een zorgverzekeraar kan bijdragen ‘aan een betere beheersbaarheid van de bedrijfskosten’. En kostenbeheersing is tegenwoordig niet bepaald overbodige luxe – zeker niet in een branche waar de strijd om de consument pas twee jaar geleden in volle hevigheid losbarstte.

Geen toeval
CZ is zich daarvan terdege bewust: in de vijf onderzochte categorieën (bereik, ergonomie, informatie, interactie en transactie) haalde CZ.nl de top-vijf. Toeval? Dat denken wij van LiveCom natuurlijk niet: CZ is al sinds 2006 klant van ons en draait inmiddels op onze 5G Engine. De zorgverzekeraar overweegt bovendien om in 2009 ook in andere LiveCom-modules, zoals Live Co-browse en Pro-actief Chatten, te investeren.

Valt CZ volgend jaar voor de derde keer in de prijzen? Wij durven te voorspellen dat die kans er dik in zit.

screen-cz