De behoefte aan self-service neemt toe. Zo is het bemannen van de Afdeling Klantenservice met een virtuele assistent een stuk goedkoper dan met een medewerker van vlees en bloed. Daarom lanceerde LiveCom vorige maand de 5G Chatbot. Wie een virtuele assistent beschikbaar stelt, is immers altijd ‘open for business’. Bezoekers haken met simpele vragen haken minder snel af, en ‘echte’ medewerkers krijgen minder vragen voor de kiezen die ze al honderd keer beantwoordden. De 5G Chatbot van LiveCom vermindert operationele servicekosten, verkort wachtrijen en verbetert klantervaringen. All-in-one!

De 5G Chatbot is méér dan een interactieve ‘Frequently Asked Questions’-database: de virtuele assistent is in staat om laagdrempelige enquêtes met online bezoekers te houden. Ook kan hij uw website afstemmen op de wensen van uw klanten dankzij een rapportage-tool. Deze geeft inzicht in het denkpatroon van uw online klanten.

De chatbot is bovendien in staat individuele klanten te herkennen. Dat is volgens Floris van der Veen, CEO van LiveCom, veel waard. ‘Verschillende klanten verdienen verschillende vormen van aandacht. Onze chatbot kan zo worden ingesteld dat de vaste klanten sneller dan niet-klanten worden doorverwezen naar een medewerker.’

Ook fun-shoppers kunnen bijvoorbeeld overgelaten worden aan de LiveCom-chatbot, die tot wel 70% van alle vragen kan afhandelen. Loopt u zo een verkoopkans mis? Nee! Als zo’n situatie ontstaat, dan verbindt de chatbot de klant direct via live webchat door naar een echte medewerker.

Eén van de troeven van de 5G Chatbot is diens menselijkheid. Van der Veen maakt een vergelijking met de technologie achter de menselijke robotstem. ‘Hoe menselijker een stem, des te groter het psychologisch effect, hebben onderzoekers van IBM onlangs vastgesteld. Die theorie trekken wij door: hoe menselijker de chatbot, des te loyaler de klant. Omdat de chatbot op de eerste lijn zit, moet hij extra menselijk zijn.’

De technologie achter de geavanceerde dialogen is ontwikkeld door Ecreation, bekend van de msn-chatbot Billie (bol.com) en Alice (World of Alice). Gelooft u het wel, maar wilt u het zien? Maak dan kennis met Lisa, de demo-chatbot van LiveCom!