Het aantal mensen dat online hulp krijgt bij psychische, sociale of maatschappelijke problemen is in drie jaar meer dan verdrievoudigd. 181.000 mensen kregen afgelopen jaar hulp via chat of e-mail.

Dat blijkt uit onderzoek van het Netwerk Online Hulp dat gepresenteerd wordt op het congres Online Hulpverlening in Utrecht. Ruim 1,8 miljoen mensen bezochten in 2010 een online hulpsite voor informatie, advies en ondersteuning. Daarvan kregen dus 181.000 mensen hulp via chat of e-mail. Zij beoordeelden het contact met een gemiddeld rapportcijfer van een acht. 73% van de hulpvragers is vrouw.

Online hulp vanwege anonimiteit
Voor bijna zestig procent van de online hulpvragers is anonimiteit een belangrijke reden om hulp online te zoeken. Andere belangrijke argumenten zijn dat men de voorkeur geeft aan schrijven boven praten (43%) en dat je zelf kan bepalen op welk tijdstip je hulp krijgt (37%). Dat online hulp (vaak) gratis is, is voor de 30% van de mensen een reden.

Verschillende vormen van hulp
Online hulpverlening wordt op verschillende gebieden gegeven. De volgende sites voor online hulpverlening worden het meest gebruikt.

  • Op de site van het Juridisch Loket kun je terecht voor allerlei juridische vragen.
  • De traditionele Kindertelefoon is ook beschikbaar voor online antwoord op vragen die kinderen tussen 13 en 18 jaar hebben.
  • De site van Sensoor is er voor mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor.
  • De site 113Online is er voor mensen die eraan denken zelfmoord te plegen, of zich zorgen maken over iemand in hun omgeving.

Financieringsproblemen
Het ministerie van VWS gelooft in de mogelijkheden van anonieme hulp via internet en heeft voor komend jaar twee miljoen euro uitgetrokken. Frank Schalken, voorzitter van het Netwerk Online Hulp: “Het is goed dat de overheid nu met een stimuleringsregeling komt. Maar het bedrag is volstrekt ontoereikend en vreemd genoeg alleen bestemd voor instellingen uit de GGZ. Ik voorzie dat verschillende succesvolle initiatieven komend jaar moeten stoppen omdat ze het niet langer gefinancierd krijgen. Het gevolg zal zijn dat mensen weer terug gaan vallen op dure reguliere hulpverlening”.

Tijdelijke hulp droogt op
Veel online hulpdiensten kregen tot nu toe tijdelijke steun van financiers, zoals opstartpremies van ministeries en eenmalige uitkeringen en goede doelenfondsen. Die hulp loopt af, waardoor verschillende hulpsites in de problemen komen. Volgens het Netwerk Online Hulp is structureel 10 miljoen euro per jaar nodig om de online hulp in de huidige vorm te laten bestaan.