Deze column, geschreven door Floris van der Veen (ceo van LiveCom), werd eerder gepubliceerd in Telecommerce Magazine, het vaktijdschrift over klantcontact (30-11-2009).

Tjonge jonge, wat een gedoe met die nieuwe Telecommunicatiewet. Wat mag wel, wat mag niet? De voor- en tegenstanders schreeuwen om ter hardst. En waarom? Als u het mij vraagt, is die hele wet te onnozel voor woorden. Denken de Haagse heren nou echt dat – als die wet niet was gewijzigd – hun telefoon in de toekomst roder zou gloeien, of dat hun mailbox zich zou verslikken in een extra portie spam? Laat Vadertje Tijd z’n gang gaan, en het wordt vanzelf rustiger op bel- en mailgebied.

De wet werd gewijzigd naar aanleiding van een onderzoek, waaruit bleek dat nagenoeg alle consumenten zich ergeren aan commerciële telefoontjes of e-mails. Duh. Kon de staatssecretaris van Economische Zaken, die het onderzoek liet uitvoeren, geen betere kwestie bedenken waaraan hij zijn centen – de onze dus – kon besteden? Zoals: hoe invloedrijk zijn telemarketeers nog op de consument van de 21e eeuw?

Ik kan deze vraag helaas niet met percentages beantwoorden, maar zeker is dat ze aan gezag inboeten. De tijd van cold calling is voorbij, net als de tijd van ‘gewoon’ in de krant adverteren en van ‘gewoon’ cd’tjes verkopen. Gewoon werkt niet meer. Gewoon wordt anders. Kon een telefoonstem ons vroeger wellicht overtuigen dat groene energie zeer aan te raden was, nu denken (of zeggen) we: ‘Zout toch op met je “adviezen”!’ We gaan liever af op de onafhankelijke, ongezouten meningen in ons sociaal netwerk en op het web.

Het doet me denken aan de verbeten wanhoopsstrijd van de muziekgiganten (mede mogelijk gemaakt door de overheid). Die doen zo vijandig naar hun fans toe dat ze de strijd volledig verliezen, terwijl er genoeg manieren zijn om geld te blijven verdienen aan (andermans) muziek. Die manieren hebben overigens niéts te maken met het factureren van bloggers die filmpjes embedden. Ja, die achterlijke auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra dacht slim bezig te zijn.

Ik weet nog wel een onderzoeksvraagje voor staatssecretaris Heemskerk: wanneer mogen de nieuwdenkende marketeers en ondernemers van na 1975 zich eens mengen in dit soort ‘problemen’? Ik heb eens opgezocht hoe oud de leden van het OPTA-college zijn. Ze zijn gemiddeld de halve eeuw gepasseerd. Heemskerk, ik kom graag eens op de koffie.