Kent u de slogan van de Kamer van Koophandel (KvK)? Jazeker: ‘Met de Kamer van Koophandel weet je wel beter.’ Dat geldt gegarandeerd voor de KvK in Centraal Gelderland en Noord-Nederland: sinds kort kunnen bezoekers van die regionale websites makkelijk aan informatie komen via de chatapplicatie van LiveCom.

Laagdrempeligheid was de voornaamste drijfveer voor beide kantoren om chat te introduceren, lichten Laura Heijmans (coördinator Bedrijfsvoorlichting, KvK Centraal Gelderland) en John van Werven (beheerder Chat, KvK Noord-Nederland) graag toe. De chatapplicatie staat mensen toe om tijdens kantooruren gratis advies te krijgen van een Kamer van Koophandel-adviseur. Voor de ondernemer in spe, die vaak nog in de oriënterende fase verkeert, is dat een snelle en voordelige manier om antwoord op zijn vragen te krijgen.

Contact met startende starters
De KvK Centraal Gelderland, die de chatapplicatie van LiveCom bijna een jaar geleden voor het eerst implementeerde, meldt zelfs een geheel nieuwe doelgroep te bereiken. Heijmans: ‘Bellers hebben meestal al een serieuze vraag in gedachten, en mensen die langskomen al helemaal. Maar chatters zijn vaak nog heel onzeker. Ze zitten in het eerste stadium van het ondernemerschap. En omdat chatten laagdrempelig en anoniem is, lukt het ons nu om ook die startende starters te adviseren.’

Dat is ook het geval bij de KvK Noord-Nederland, die al een halfjaar een LiveCom-chatbutton op de site heeft staan. Van Werven: ‘De chatters stellen meestal korte vragen die we snel kunnen beantwoorden. “Hoe kan ik me inschrijven? En wat is een ondernemingsplan?” De meest opgevraagde gegevens hebben wij al klaarliggen in de vorm van links naar de juiste webpagina. Het is de bedoeling dat we zoveel mogelijk informatie kunnen verspreiden in zo weinig mogelijk handelingen.’

Wegwijs in het ondernemerschap
Het grote voordeel van chatten is dat mensen heel gericht geholpen kunnen worden; ze zitten immers al voor hun beeldscherm. Daardoor worden hun vragen bijzonder efficiënt beantwoord. Vertel maar eens aan een beller waar hij bepaalde informatie kan vinden, zeker als de betreffende URL lang en lastig te spellen is…

Niet alleen deze twee regionale Kamers van Koophandel zijn tevreden – ook hun bezoekers. Van Werven van KvK Noord-Nederland (Groningen, Veendam, Leeuwarden, Meppel en Emmen) geeft aan dat de chats over het algemeen een dikke acht krijgen. Hetzelfde cijfer krijgt de chat van de Gelderlanders (Arnhem, Doetinchem, Ede, Nijmegen). Heijmans van KvK Centraal Gelderland zegt ‘heel veel positieve reacties’ binnen te krijgen. ‘Mensen vinden het fijn dat we op deze makkelijke manier bereikbaar zijn.’

chatten_met_kvk_gelderland