Internet inzetten als middel om te oriënteren op een vakantiebestemming maakt hier voor gebruik van social media kanalen als Twitter, Hyves of Linkedin. Oorzaak hiervoor is de lage betrouwbaarheid die men toekent aan social media als oriëntatiebron.

Als men social media inzet is dit vooral om ervaringen van anderen en reisinformatie te achterhalen. Het merendeel van de respondenten had na de laatste boeking geen klachten. Van degene die wel klachten hadden (6%), zette 23% social media in om dit met anderen te delen. Toch moet de impact die van deze relatief kleine groep uitgaat niet onderschat worden, aldus Jos Schijns, onderzoeker bij Cendris. ‘Als deze social media gebruikers veel volgers hebben en/ of groot aanzien genieten en er (dus) grote waarde gehecht wordt aan hun oordeel, is het kwaad geschied.’

Traditioneel

Er is een kleine groep mensen die de vakantie boekt via het traditionele (offline) reisbureau. Belangrijkste redenen hiervoor zijn hun persoonlijke voorkeur, het persoonlijke advies, de betere service en omdat het ‘prettig’ voelt. Schijns: “Om concurrerend te blijven ten opzichte van het internet moeten traditionele reisbureaus zich juist op hun sterktes blijven onderscheiden. De sterkte van het reisbureau is het geven van reisadvies en uitbrengen van offertes. Bijvoorbeeld als het gaat om een compleet verzorgde huttentocht op sneeuwschoenen voor de eerstvolgende sneeuwvakantie in de Canadese Rocky Mountains. Wanneer consumenten zich oriënteren bij een reisbureau, leidt dit relatief vaak ook tot een boeking via het reisbureau”.

Profiel

Cendris kende aan de hand van hun kanaalkeuze profielen aan de vakantiegangers toe. Deze zijn onderverdeeld in drie groepen; ‘reisbureau’, ‘puur internet’ en ‘noninternet’. “De profielen geven weer via welke kanalen deze groepen het beste te benaderen zijn met bijvoorbeeld reisaanbiedingen. Zo zijn de ‘pure internetters’ vooral jonge alleenstaanden en jonge gezinnen, vatbaar voor online aanbiedingen van kampeervakanties en vakantieparken met als reisbestemming Frankrijk. De ‘non internetters’, waaronder veel 55+ers, kunnen het beste offline benaderd worden met aanbiedingen van cultuurhistorische vakantie in landen als Duitsland en Zwitserland”, aldus Schijns.

Dit artikel werd gepubliceerd in Reisburo Actueel