Meer mannen hebben de afgelopen jaren via internet hulp gezocht. Was het drie jaar geleden nog achttien procent van ruim 181.000 van mensen die via chat of email hulp kregen, nu is het aantal e-hulpcontacten met mannen tot 28 procent gegroeid.

Deze cijfers werden gisteren genoemd op het congres Online Hulpverlening 2011 dat gisteren in de Jaarbeurs plaatsvond, en zijn afkomstig van het Netwerk Online Hulp. Ruim 1,8 miljoen mensen bezochten vorig jaar in totaal een online hulpsite voor informatie, advies en ondersteuning. Ongeveer 73 procent was vrouw.

De belangrijke succesfactoren van online hulp zijn behalve anonimiteit, het gemak, niet de deur uit hoeven, op zelf bepaalde tijdstippen chatten en mailen, en de gratis hulp via internet. De mannen vroegen voor uiteenlopende problemen hulp, van juridische hulp tot aan suïcidegedachten.

Zo vond de verslaafde Stefan het fijn om midden in de nacht achter de computer te kruipen, en anoniem zijn gevoelens te kunnen luchten. Vooral dat de hulp er ‘altijd’ was, bleek voor hem heel goed te werken. „Het was een uitlaadklep”, vertelde hij telefonisch aan de volle zaal.

Al neemt het aantal hulpvragen van mannen toe, vrouwen praten, ook op internet, nog altijd makkelijker over hun problemen dan mannen, aldus Frank Schalken van e-hulp.nl.

Zo ook Annelies, die met misbruik te maken heeft gehad. Zij was blij met de anonimiteit en het feit dat ze niet ‘face to face’ met een hulpverlener hoefde te praten. „Maar ik wilde wel mijn verhaal kwijt, en ik heb dat kunnen doen via online chatten met een hulpverlener.”

Minister Edith Schippers van VWS roemde gisterochtend deze manier van hulpverlening en verbaast zich erover dat het al niet veel meer gebeurt. Maar dan moet er veel meer geld in gestoken worden dan de jaarlijkse twee miljoen euro die Schippers voor e-hulp heeft toegezegd, vindt Schalken. Niet alleen van de overheid, maar ook door zorgverzekeraars zullen volgens hem over de brug moeten komen, en deze vorm van hulp serieus moeten nemen.

Zo is de subsidie gestopt voor het project van Humanitas ‘Het luisterend oog’. Vrijwilligers voerden vorig jaar via online chats 4585 gesprekken met mensen die in een sociaal isolement verkeerden. Dit jaar zijn dat al 5500 gesprekken. Maar de vraag is hoelang Humanitas het project nog uit eigen middelen kan bolwerken, vertelde een medewerker.