Door Pieter Van den Broecke, Managing Director Centraal-Europa van Manhattan Associates

Businessmodellen van retailers veranderen doordat het aankoopgedrag van consumenten verandert.  Het groeiende gebruik van mobiel internet op smartphones en tablets en de steeds sterker wordende invloed van social media hebben grote invloed. Hoe speel je hier als retailer optimaal op in?

In de komende jaren zal de diversiteit aan kanalen waarin klanten hun bestellingen (willen) plaatsen sterk stijgen. Hierbij valt te denk aan aankopen in de fysieke winkel (in-store commerce), via internet (e-commerce), mobiele apparaten (m-commerce), Facebook (f-commerce) en andere social media-kanalen (s-commerce). Het niet meegaan in deze verkoopkanalen is simpelweg geen optie. Het is voor retailers een uitdaging om klanten via alle kanalen een consistente winkelervaring te bieden. Ook zullen ze klanten in staat moeten stellen waar en wanneer het hen uitkomt producten te zoeken, kopen, ophalen en eventueel retourneren. Het voorraadbeheer, het ordermanagement en de orderafhandeling dienen hier op te worden afgestemd.

Lees de rest van dit artikel op emerce.nl.