Een artikel in Adformatie trok onze aandacht. Strekking: zet in sombere tijden extra in op communicatie. Doe je dat niet, dan laat je zien dat je een kortetermijnvisie hanteert. Het soort visie dat op de langere termijn niet al te goed uitpakt… Juist nú moet je aandacht besteden aan ‘brand awareness’ via kosteneffectieve middelen.

Goed, het budget is waarschijnlijk kleiner dan in de pre-crisistijd. Maar dat betekent niet dat je allerlei dingen moet laten. Volgens Ruud de Langen, ceo van Mindshare Nederland, moet je je dingen gewoon slimmer doen. Heeft ie gelijk in. Meer en directer contact dus. Met je fans, je klanten, je burgers. Zo behoud je je ‘share of voice’. In het artikel worden standaardbanners, skyscrapers en sociale netwerken genoemd als manieren om contactmomenten te scheppen.

Bij ons gingen meteen de hersencellen kraken. Directer contact, kosteneffectieve middelen… Waar doet ons dat zo sterk aan denken? Jawel: LiveComs webchatapplicatie. De voordelen van live webchat op een rij:

– Voor de klanten is live webchat een directe, persoonlijke en laagdrempelige manier om antwoord op hun vragen te krijgen. Ze zitten al op de website, en met de chatbutton is het antwoord just one click away.

– Voor de klanten is het handig dat chatten kan zonder dat anderen het merken. Tegenwoordig kunnen consumenten zelfs van op hun kantoor vragen stellen over botox en borstvergrotingen: via Kliniekoverzicht.nl kunnen ze chatten met plastisch chirurgen. Geen collega die kan meeluisteren!

– Klanten in het buitenland? Met chat kunnen ze gratis contact met je opnemen. 0800- en 0900-nummers werken niet over de grens.

– Zowel klanten als callcenter medewerkers met een auditieve handicap kunnen prima communiceren via live webchat. Doven en doventolken kunnen sinds begin 2009 chatten met het Team Doventolken van Menzis. De zorgverzekeraar hoop dat live webchat de ouderwetse teksttelefoon ter zijner tijd zal vervangen.

– De callcenter medewerker kan een chatconversatie combineren met een ander chatverzoek of een e-mail. Met chat kan je dus efficiënt werken.

Bovenstaande voordelen komen uit Chatiquette, de ultieme gids over zakelijk chatten die onze directeur Floris van der Veen schreef. Wil je weten hoe je slimmer met je klanten kunt chatten? Streef je ernaar met live webchat je sales te verhogen en je service te verbeteren? Schaf dan gelijk een exemplaar van Chatiquette aan.